The challenge

Stiching Lovinklaan is de grootste aandeelhouder van Arcadis, een leidende wereldwijd opererende ontwerp- en consultancyorganisatie op het gebied van de natuurlijke en gebouwde omgeving. De stichting zet het dividend dat zij op de aandelen ontvangt, in om ontwikkelingskansen te financieren voor Arcadis medewerkers over de hele wereld. Onderzoek wees uit dat werknemers zich niet bewust waren van de voordelen die Lovinklaan hen biedt en niet optimaal gebruik maken van de vele beschikbare programma’s.

Edelman werd gevraagd om de volledige merkidentiteit opnieuw te designen en deze te lanceren rondom het 35-jarig jubileum van de Lovinklaan Foundation. Dit houdt meer in dan een nieuw logo: het moest de vele elementen van de stichting samenbrengen, tekstueel en visueel, zowel online als offline. Daarbij was de grote uitdaging dat Lovinklaan vooral bekend is om zijn individuele programma's, in plaats van als een overkoepeld merk op zich. De nieuwe merkidentiteit moest flexibel genoeg zijn om de bestaande programma's hun eigen identiteit te laten behouden, maar sterk genoeg zijn om een overkoepelende samenhangende identiteit te creëren.

Idea

We zijn het rebranding proces begonnen met een grondige analyse, een wereldwijd onderzoek onder leiders in de organisatie. Edelman werkte daarnaast nauw samen met Lovinklaan om haar missie en visie te verfijnen en herformuleren. Deze ontwikkelde kennis werd efficiënt ingezet en als basis gebruikt om de nieuwe merkidentiteit op te bouwen. Een tweede ‘Deep-Dive’ sessie met de klant zorgde ervoor dat het vernieuwde merk de juiste look-and-feel zou krijgen. De visuele rebranding vormt een belangrijke mijlpaal die aansluit bij het gewenste toekomstbeeld.

Edelman creëerde een eenduidige uitstraling om medewerkers te helpen de verschillende Lovinklaan-programma's te herkennen. Het eindresultaat omvat logo’s en huisstijl elementen voor de overkoepelende stichting en de verschillende werknemerprogramma’s, en stelt de stichting in staat haar krachten te bundelen en in de toekomst als geïntegreerd geheel te positioneren. Vervolgens was Edelman tijdens de implementatiefase verantwoordelijk voor een soepel verloop van het proces en het lanceren van een wereldwijde rebrand-campagne om het vernieuwde merk in de organisatie te laten landen.

Impact

De vernieuwde merkidentiteit werd tijdens het 35-jarig jubileum gelanceerd bij 27.000 medewerkers van Arcadis in 70 landen over de hele wereld. Met deze campagne – met onder andere een offline activatie, een bedrijfsvideo, een wereldwijde nieuwsbrief en een sociale media activatie – hebben we de bekendheid en betrokkenheid bij de stichting vergroot en droegen we indirect bij aan een positiever imago van de Lovinklaan Foundation onder werknemers van Arcadis.

Please update your browser.

This website requires Chrome, Firefox, Safari or Internet Explorer 9+