Constantly Curious

Our Thoughts and Insights

Edelman Amsterdam breidt financiële communicatiedienstverlening fors uit

Amsterdam, 11 april 2019 – Edelman maakt vandaag een aantal belangrijke benoemingen bekend waarmee het haar diensten op het gebied van financiële communicatie, zoals advies bij fusies en overnames en aandeelhoudersactivisme, uitbreidt. Samen met investeringen in nieuwe data tools en expertise, wordt deze praktijk binnen Edelman hiermee aanzienlijk versterkt, waarmee beursgenoteerde organisaties en andere bedrijven toegang krijgen tot volledig geïntrigeerde, data-gedreven communicatiediensten in Nederland. Daarnaast wordt Edelman Amsterdam het regionaal expertisecentrum voor financiële communicatiediensten voor klanten van Edelman in heel continentaal Europa.

Om leiding te geven aan de financiële communicatiepraktijk in Amsterdam heeft Edelman Jacqueline Lenterman aangenomen. Lenterman is een communicatieprofessional met een lange staat van dienst op het gebied van kapitaalmarkten. Zij was betrokken bij een aantal prominente fusies en overnames en beursintroducties en heeft een groot aantal bedrijven geadviseerd op het gebied van investor relations, aandeelhoudersactivisme en andere bijzondere situaties. Ze komt over van ING, waar ze wereldwijd verantwoordelijk was voor de Corporate Broking activiteiten.

“Jacqueline’s loopbaan is indrukwekkend. Ze heeft in verschillende rollen ondernemingsbesturen geadviseerd, winnende teams gebouwd en nieuwe bedrijfsactiviteiten opgezet”, aldus Arent Jan Hesselink, CEO van Edelman Amsterdam. “Samen met Jacqueline en het team van financiële communicatiespecialisten, zullen we onze gedeelde visie op financiële communicatie met geïntegreerde, data-gedreven communicatie samenbrengen.”

Jacqueline Lenterman: “Ik ben erg enthousiast om samen met Edelman verder te bouwen aan hun succesvolle staat van dienst op het gebied van fusies en overname- en kapitaalmarktcommunicatie. Daarnaast verheug ik me op de samenwerking met een zeer professioneel team dat kwalitatief hoogstaande, geïntegreerde diensten levert die gebruik maken van de nieuwste digitale, creatieve en analytische benaderingen. Ik ben ervan overtuigd dat we met Edelman’s wereldwijde netwerk van meer dan 100 financiële communicatieprofessionals in alle voorname financiële centra en de succesvolle, geïntegreerde bureaustructuur van Edelman uniek gepositioneerd zijn om toegevoegde waarde te leveren aan onze klanten”.

Sinds 2016 heeft Edelman Amsterdam haar financiële communicatieaanbod gestaag uitgebouwd door diensten te leveren aan beursgenoteerde bedrijven in Nederland en in de rest van continentaal Europa. De aanstelling van Jacqueline Lenterman volgt op een strategische beslissing van Edelman, om een regionaal expertisecentrum voor financiële communicatie te openen in Amsterdam, waar het een onderdeel zal vormen van het geïntegreerde full-service aanbod van het kantoor.

Hesselink voegde hieraan toe: “Met de komst van Jacqueline spreken we onze ambitie in deze markt duidelijk uit. Wij willen onze leidende positie in communicatiemarketing combineren met een leidende positie in financiële communicatie.”

Met de komst van Jacqueline bestaat het financiële communicatieteam van Edelman Amsterdam nu uit:

  • Jacqueline Lenterman, Financial Communications lead, voormalig hoofd Corporate Broking bij ING Equity Capital Markets, voormalig directeur Citigate First Financial
  • Julian de Wetering, Account Director, voorheen investor relations officer bij Nutreco en TomTom
  • Robin van Daalen, Account Director, eerder Bureau Chief bij The Wall Street Journal en Dow Jones Newswires in Nederland
  • Eamon van Stijn, Senior Account Manager, 5 jaar in dienst bij Edelman
  • Victorine van Beuningen, Senior Account Executive, 4 jaar in dienst bij Edelman
  • Melle de Haan, Account Executive, 1 jaar in dienst bij Edelman
  • Arent Jan Hesselink, CEO van Edelman Amsterdam, voorheen CMO voor Azië en hoofd mediarelaties bij Philips

Over Edelman

Edelman is een toonaangevend wereldwijd communicatiemarketingbedrijf dat samenwerkt met ‘s werelds grootste en opkomende bedrijven en organisaties en hen helpt bij het ontwikkelen, promoten en beschermen van hun merken en reputaties. Door gebruik te maken van een geïntegreerde aanpak van communicatie en marketing worden doordachte en effectieve oplossingen bedacht om klanten in staat te stellen hun bedrijfsdoelstellingen te realiseren.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Edelman Communicatie Marketing

Robin van Daalen

Tel.: +31 (0) 20 30 10 980

E-mail: robin.vandaalen@edelman.com

Edelman Amsterdam versterkt team en integreert communicatie- en marketingdienstverlening verder

Edelman Amsterdam versnelt de investering in verdere groei van zijn activiteiten in Nederland met de aanstelling van acht nieuwe mensen. Alle acht brengen belangrijke vaardigheden en kennis in verschillende marketing- en communicatiedisciplines, waarmee het bedrijf de geïntegreerde communicatie- en marketingdienstverlening aan alle klanten opnieuw naar een hoger plan kan tillen.

Harald Boersma is aangesteld als director en Content & Client Lead voor geïntegreerde marketing- en communicatie-oplossingen voor business-to-business klanten. Hij vult daarmee Eeva Raaijmakers aan, die vorig jaar in eenzelfde rol is aangesteld en sindsdien aanzienlijke groei in deze portefeuille heeft kunnen bewerkstelligen. Versterking van het leiderschap op dit terrein is een logische volgende stap.

Harald is afkomstig van wetenschappelijke uitgever en data-analyticsbedrijf Elsevier, waar hij acht jaar lang Corporate Communications Director was, en is een zeer ervaren expert op het vlak van communicatie voor business-to-business organisaties. Maar ook in de bureauwereld is Harald geen vreemde. Eerder werkte hij al bij Coebergh Communicatie & PR en Publicis Consultants (tegenwoordig MSL).

Edelman Amsterdam heeft de afgelopen periode een ambitieus veranderprogramma uitgevoerd, waarbij het zich van PR-bureau heeft getransformeerd tot leidende aanbieder van volledig geïntegreerde communicatie-marketingoplossingen. Dit werd ingegeven door de toenemende behoefte van klanten om geïntegreerde oplossingen voor bredere marketing- en communicatievraagstukken te ontwikkelen. In augustus werd het team al met zes nieuwe collega’s versterkt.

“De ambitieuze strategie die wij voor ons bedrijf hebben, werpt zijn vruchten af voor onze klanten,” zegt Arent Jan Hesselink, CEO van Edelman Amsterdam. “We zijn in staat hen veel betere oplossingen te bieden die meetbaar bijdragen aan het realiseren van hun bedrijfsdoelen. Dat motiveert ons om verder op te schakelen, en daarom investeren we de laatste maanden fors om ons team verder te versterken.”

Naast Harald verwelkomt Edelman nieuwe collega’s op verschillende gebieden. Enkele voorbeelden:

Julian van de Wetering, voormalig Investor Relations Officer Nutreco, als Account Director Financial Communications
Leilah Thiart, voormalig communicatiemanager voor DSM, Philips en Rabobank, als Account Director B2B Communications
Bhaarti Narain, voormalig Project Manager voor Photoflyer, als Project Manager Integrated Marketing
Renée Reijers, een zeer ervaren reputatie- en communicatie-expert met jarenlange ervaring bij bedrijven en bureaus, als Account Director

Een volledig overzicht van de nieuwe teamleden staat hieronder.

“Edelman is niet alleen wereldwijd de grootste onafhankelijke speler in de sector, het is ook uitgegroeid tot het meest toonaangevende bureau van Nederland. Vanuit een overtuigende visie doen we met een uitzonderlijk getalenteerd team fantastische dingen voor onze klanten. Het is een voorrecht om deel te mogen uitmaken van dit bureau met een missie” zegt Harald Boersma.

Edelman Amsterdam heeft zich de afgelopen jaren versterkt met verschillende competenties, waaronder Digital, Creative, Marketing, Data & Analytics en Brand specialisten. Edelman heeft zich van een Public Relations specialist ontwikkeld tot een bureau dat klanten helpt bij de aanpak van commerciële en reputatiedoelen via de juiste mix van earned, paid, owned en social media. Daardoor kan Edelman klanten het beste team met de juiste expertises aanbieden om geïntegreerde communicatie- en marketingvraagstukken aan te pakken, van strategisch advies tot en met de uitvoering.

“Wat Edelman als geheel uniek maakt, is dat we onafhankelijk zijn,” zegt Hesselink. Dat maakt dat we veel ruimte hebben om te investeren en het bureau te bouwen dat we willen zijn. Wij vinden dat die ruimte de verplichting naar onze klanten schept om altijd te streven voorop te lopen, om meer te doen dan anderen. De toekomst van marketing en communicatie is een volledig geïntegreerde toekomst. Wij zijn er klaar voor en staan klaar om onze klanten te helpen succesvol te zijn in die toekomst.”

EDELMAN AMSTERDAM STELT DE VOLGENDE NIEUWE COLLEGA’S VOOR:

Harald Boersma start bij Edelman als Director. Na 8 jaar als Corporate Communications Director verliet hij Elsevier om terug te keren naar de bureauzijde. Hiervoor was Harald werkzaam bij Coebergh Communications & PR en Publicis Consultants (tegenwoordig MSL).

Leilah Thiart gaat aan de slag bij Edelman als Account Director. Leilah heeft veel ervaring met B2B-communicatie en was bij meerdere bedrijven werkzaam op het gebied van corporate en marketingcommunicatie, zoals bij DSM, Rockwool, Philips, Rabobank en de gemeente Helmond.

Julian van de Wetering start bij Edelman als Account Director Financial Communications. Julian werkte hiervoor als Business Developer bij GoodHout en als Investor Relations Officer en Corporate Development Manager bij Nutreco.

Bhaarti Narain versterkt Edelman als Project Manager Marketing. Hiervoor was ze onder andere werkzaam als Project Manager bij Photoflyer. Bij Photoflyer werkte zij samen met verschillende nationale en internationale klanten.

Nomi Meijs start bij Edelman als Associate Account Executive. Tijdens haar studie Commerciële Economie liep ze al stage bij Edelman. Hierna volgde Nomi een premaster en master Business Administration aan de Universiteit van Amsterdam en werkte ze daarnaast bij Edelman als Back Office Assistant.

Isabella Mulder versterkt Edelman als Associate Account Executive. Na haar master Political and Corporate Communication aan de Universiteit van Amsterdam liep zij afgelopen periode al stage bij Edelman.

Renée Reijers start bij Edelman als Account Director. Ze heeft veel ervaring als woordvoerder en senior communicatieadviseur. Renée was de afgelopen vijf jaar werkzaam als freelancer bij Reijers Reputatie en Woordvoering en werkte voor verschillende grote namen. Voor die tijd werkte ze bij Transport en Logistiek Nederland.

Edelman Amsterdam start forse uitbreiding om groei te faciliteren

Edelman Amsterdam geeft verdere invulling aan zijn ambities door het team met zes nieuwe collega’s uit te breiden. Na afronding van een succesvolle transformatie tot aanbieder van geïntegreerde communicatie-marketingoplossingen, wordt het team in Amsterdam de komende maanden verder uitgebreid met nieuwe talenten en ervaren experts.

“Twee jaar geleden is Edelman Amsterdam gestart met een ambitieuze transformatie tot een leidende speler op het gebied van geïntegreerde communicatie- en marketingdiensten. We hebben onze manier van werken aangepast en geïnvesteerd in nieuwe technologieën en diensten voor onze klanten. Deze transformatie werpt zijn vruchten af; we doen werk met meer toegevoegde waarde voor onze klanten en het bedrijf groeit substantieel. Daarom breiden we de komende maanden ons team fors uit, te beginnen met zes nieuwe aanwinsten in augustus”, zegt Arent Jan (AJ) Hesselink, General Manager van Edelman Amsterdam.

Edelman Amsterdam heeft zich de afgelopen jaren versterkt met verschillende competenties, waaronder Digital, Creative, Marketing, Data & Analytics en Brand-specialisten. Het bureau is getransformeerd van een Public Relations-specialist tot een bureau dat klanten helpt bij de aanpak van commerciële en reputatiedoelen via de juiste mix van earned, paid, owned and social media.

Dit stelt Edelman in staat om klanten het beste team met de juiste expertises aan te bieden om op een geïntegreerde wijze communicatie- en marketingvraagstukken aan te pakken, van strategisch advies tot en met de uitvoering.

“Met de transformatie naar een geïntegreerde communicatie-marketingspeler hebben we het platform gecreëerd voor verdere groei. Niet alleen kunnen we onze klanten in alle facetten van communicatie-marketing adviseren en ondersteunen, we kunnen de waarde van ons werk ook concreet maken. We zien dat onze aanpak aanslaat, wat onder meer terug te zien is in de diversiteit en vaardigheden van de mensen die we hebben aangesteld. Het stelt ons in staat om iedere klant het beste, op maat samengestelde team te bieden dat op de meest efficiënte en effectieve wijze samenwerkt om tot het beste resultaat te komen”, aldus Hesselink.

Edelman Amsterdam stelt de volgende nieuwe collega’s aan u voor:

Seema Sharma versterkt Edelman als Creative Lead. Eerder werkte zij onder meer voor Woedend!, These Days en Blast Radius en als freelancer in Londen voor JWT en Wunderman. Ook publiceerde Seema twee boeken over creativiteit: Write Nothing In Here & Read Nothing In Here.

Fiorenza de Heer begint bij Edelman als Senior Digital Content Specialist. Voordat zij de overstap naar Edelman maakte, werkte Fiorenza onder meer voor RTL en de NPO als (Digital) Marketing Communicatie Manager en als Communicatieadviseur voor het internationale subsidieprogramma Erasmus+, een fonds van de Europese Commissie.

Janneke van Cuijk gaat bij Edelman aan de slag als Digital Content Specialist. Hiervoor werkte zijn in verschillende functies bij Quinny, meest recentelijk als Global Brand Communication Specialist. Daarvoor studeerde zij Media en Entertainment management aan de Stenden Hogeschool.

Michelle Post versterkt Edelman als Senior Digital Specialist. Voor haar overstap naar Edelman was Michelle Public Information Officer bij het NATO Command and Control Centre of Excellence. Eerder werkte zij als Social en Content Specialist bij Mediabureau ZIGT en als Marketing en Communicatie Manager bij NuDeal.

Daniëlle van Leeuwen gaat aan de slag als Senior Account Manager Health en Technologie. Hiervoor was Daniëlle Communications Manager van G DATA Benelux en werkte zij bij het internationale pr-bureau Text 100.

Anne Sandor start bij Edelman als Assistant Account Executive. Hiervoor haalde Anne haar bachelor en een master in Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Eerder liep zij al stage bij Edelman.

Melle de Haan start bij Edelman als Assistant Account Executive. Afgelopen periode liep Melle al stage bij Edelman en studeerde hij af in Politieke Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook behaalde hij een Bachelor Geschiedenis aan de Universiteit Antwerpen.

Mediarelaties zijn niet verleden tijd, maar we moeten realistisch zijn over de toekomst

De dag van morgen lijkt op die van vandaag, en toch ook weer niet.

De wereld van mediarelaties zal niet van de ene op de andere dag compleet veranderen, maar wel het is van belang om te kijken waar bedreigingen en kansen liggen, zowel voor pr-bureaus als voor interne-communicatieteams.

Kwaliteitsjournalistiek is terug: bouw gerichte mediarelaties

Gedetailleerde onderzoeksjournalistiek wordt eindelijk goed gefinancierd. Een select aantal uitgevers gokt sterk op kwaliteit en op haar vermogen om een duurzaam publiek van betalende lezers op te bouwen. Edelman’s Trust Barometer laat zien dat deze uitgevers hier verstandig aan doen. Het vertrouwen in specifieke, bekende journalisten is de afgelopen jaren gestegen terwijl het vertrouwen in de media in het algemeen blijft dalen.

Pragmatische en langdurige mediarelaties met de wereldwijde topuitgevers en -journalisten worden belangrijker dan ooit. De beste mediastrategen leveren relevante, exclusieve gegevens (en reacties), plaatsen daarmee hun merken in het hart van interessante achtergrondjournalistiek en bouwen zo gericht aan de relatie.

Aan de andere kant, merken die zich niet voorbereiden op crises of niet op de hoogte zijn van hun eigen issues krijgen het door investeringen in kwaliteitsjournalistiek zwaar te verduren. Onderzoeksjournalistiek ontdekt problemen bij bedrijven overal, van in hun toeleveringsketen tot in hun boekhoudpraktijken.

Mediarelaties belangrijker door toename aan betaalde content

Elke markt en elk type media heeft zijn eigen specifieke relatie tussen advertentie-uitgaven en berichtgeving. Aan de ene kant heb je de relatie met media zoals de NOS, met strenge regels en redactionele codes omtrent betaalde content. En aan de andere kant heb je de relatie met influencers die zich laten betalen per post, of vakbladen met officieuze prijslijsten voor gesponsorde samenwerkingen.

Natuurlijk ligt de dagelijkse realiteit voor pr-bureaus meestal ergens in het midden. Het navigeren door deze wereld is een uitdaging die veel vragen oproept. Welke weg je kiest moet afhangen van het publiek dat je probeert te bereiken en de verwachtingen die het heeft.

Waar sociale media de leiding nemen, zullen traditionele media volgen. Mediarelaties moeten worden gecombineerd met commerciële scherpzinnigheid om zo effectieve journalistieke samenwerkingen te identificeren die zullen leiden tot merkgerelateerde berichtgeving.

Clickbait verergert omdat we het niet kunnen laten

Het verlangen van media naar clicks zal blijven toenemen en daarmee zal de verspreiding van kwalitatief slechte content online blijven stijgen. Omdat steeds meer communicatieprofessionals een “als je ze niet kunt verslaan dan moet je maar meedoen”-mentaliteit ontwikkelen zal het aantal clickbait in de nabije toekomst enkel toenemen.

Slimmere communicatieprofessionals negeren deze trend niet, maar in plaats van hun eigen merkwaardes te verminderen zetten zij in op data en semi-automatisering. Zij creëren bijna live verhalen die hun merken op authentieke en geloofwaardige wijze in de media doen verschijnen.

Wanneer al deze trends zich blijven voordoen zijn traditionele pr-vaardigheden, zoals sterk relatiemanagement en oog voor verhaal, even belangrijk als altijd. Echter nieuwe vaardigheden zoals aandacht voor commerciële inzichten en het begrijpen van data en codering worden nu ook onderdeel van de skills van een slimme communicatiestrateeg.

De laatste communicatievoorbereidingen op AVG: kunnen wij u helpen?

Over minder dan een maand, op 25 mei, wordt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) – in Europa bekend als de General Data Protection Regulation (GDPR) – van kracht. In de meeste organisaties zullen verschillende afdelingen – van legal tot IT, maar ook marketing en communicatie – actie moeten ondernemen om de naleving van deze nieuwe regels omtrent gegevensbescherming te waarborgen. Deze regels zijn, simpel gezegd, van toepassing op iedere organisatie die persoonsgegevens van burgers in de EU verwerkt.

Afgelopen weken hebben we een echte verschuiving gezien in het werk dat we voor onze klanten doen rondom de voorbereidingen op de AVG. Waar we klanten eerder – als onderdeel van de algemene voorbereidingen in het communicatieteam – vooral hielpen met het evalueren en aanscherpen van de contouren van hun verhaal rondom privacy, adviseren en assisteren wij hen nu ook bij bedrijfsbrede voorbereidingen.

Bij onze klanten lijkt de meldingsplicht van de AVG het hoogst op de agenda te staan. Volgens de nieuwe regelgeving moeten organisaties namelijk binnen 72 uur na het ontdekken van een datalek alle betrokken partijen informeren. Potentiële gevolgen van het niet voldoen aan deze meldingsplicht zijn onder meer boetes van 10 miljoen euro (of 2 procent van de wereldwijde jaaromzet) en mogelijke reputatieschade.

Met dit in het achterhoofd helpen wij klanten om plannen te maken in aanloop naar de inwerkingtreding van de AVG en deze plannen te testen in simulaties: of het nu gaat om een virtuele simulatie om vertrouwd te raken met een bestaand crisishandboek, of om een volledige simulatie met leden van het crisisteam, managers en betrokken experts vanuit het hele bedrijf. Zulke simulaties helpen hen om beter voorbereid te zijn op de invoering van AVG.

Edelman heeft specialisten in huis die kunnen helpen met het ontwikkelen van AVG-conforme interventieplannen rondom datalekken en het uitvoeren van crisissimulaties voorafgaand aan 25 mei. Als u hiervan gebruikt wilt maken voor uw bedrijf, of meer wilt weten over de mogelijkheden, neem dan contact met ons op.

Steve Heywood
Deputy General Manager and GDPR Lead
Edelman Amsterdam

Voice marketing: vijf kansen en uitdagingen

23% van marketeers denkt dat toenemend gebruik van spraakassistenten en slimme speakers van invloed wordt op marketingstrategie in 2021

Met de release van de Nederlandstalige Google Assistant over een paar maanden, lijkt de weg vrij voor een verdere opmars van spraakgestuurde assistenten in Nederlandse huiskamers. Een ontwikkeling die weleens snel kan gaan: spraakassistent Siri wordt inmiddels al op meer dan 500 miljoen mobiele apparaten gebruikt en naar verwachting gebruiken volgend jaar meer dan 59 miljoen mensen wereldwijd een slimme speaker als Amazon Echo of Google Home. Volgens marketeers over de hele wereld heeft dit een grote impact op hun marketingstrategie in de komende jaren: maar welke kansen en uitdagingen brengt dit met zich mee? Vijf dingen waar je rekening mee moet houden bij een voice-driven marketingstrategie.

1. ‘Marketing in the moment’ wordt essentieel
De opkomst van spraakgestuurde assistenten biedt jouw merk de kans om – letterlijk en figuurlijk – de huiskamers binnen te komen van jouw doelgroepen en onderdeel te worden van hun dagelijkse belevingswereld. Terwijl maar een fractie van de huidige gebruikers aangeeft merkcontent via slimme speakers te waarderen, ligt er een enorm potentieel voor service en commercie-doeleinden. Het bepalen van de manier en momenten waarop je via de speakers je doelgroepen aanspreekt of bedient wordt essentieel.

Met de juiste inzichten in het (dagelijkse) gebruik van de slimme speakers, kun je als marketeer bepalen waar je meerwaarde kunt bieden. Is dat tussen vijf en zeven uur ’s avonds – als mensen hun spraakassistent vooral gebruiken om restaurants of recepten te zoeken – of op die momenten dat gebruikers samen via de speaker naar muziek luisteren? Er zijn genoeg kansen om in te spelen op (latente) behoeftes in verschillende fases van de customer of service journey.

2. Spraakrevolutie in search
Meer dan 20% van alle mobiele zoekopdrachten via Google zijn spraakgestuurde zoekopdrachten en daarmee is voice search al een paar jaar relevant voor SEO-marketeers. Met de opmars en toenemend gebruik van slimme speakers wordt de komende jaren echter een verdere revolutie in search verwacht. Door meer spraakgestuurde zoekopdrachten…

…worden zoekopdrachten significant anders en complexer, met gesproken in plaats van getypte zoekopdrachten

…verandert de behoefte van de gebruikers met betrekking tot zoekresultaten en heeft daarmee – met een sterkere focus op audio – impact op de optimale audiovisuele vormgeving van je eigen kanalen

…ontstaat een nog grotere concurrentiestrijd om de topposities in zoekmachines – aangezien alleen de topresultaten worden meegenomen door de spraakassistenten, en dus uiteindelijk ook alleen deze resultaten worden gehoord door de gebruikers

Reden voor marketeers om nu al een fundament te leggen om dit veranderende zoekgedrag te faciliteren en de koers van hun search strategie te verleggen: met complexere zoekopdrachten (long-tail) als uitgangspunt. Omdat er (nog) weinig bestaande data over gesproken zoekopdrachten beschikbaar is, is kwalitatief gebruikersonderzoek aan te raden om erachter te komen welke gesproken zoekopdrachten jouw doelgroepen gebruiken en in welke domeinen deze zoekopdrachten zich begeven. Waarschijnlijk kom je dan tot de conclusie dat het efficiënter is je te richten op long-tail, om daarmee specifiekere zoekdomeinen te kunnen claimen.

3. Merken krijgen nu ook letterlijk een stem
Waar muziek en voice-overs in de traditionele reclame merken al decennialang helpen om op te vallen of een emotionele band op te bouwen met consumenten, geeft de opkomst van spraakassistenten een nieuwe dimensie aan het belang van audio. Een doorvertaling van de tone of voice – bij veel bedrijven integraal onderdeel van de brand identity – naar een sound of voice wordt noodzakelijk. Niet voor niets is voice designer een opkomende beroepskeuze onder talentvolle designers.

Maak de keuze voor de stem van jouw merk dan ook bewust, aansluitend op jouw merkwaarden maar met de (innovatieve) doelgroep van de slimme speakers in gedachten. In de wereld van spraakassistenten moet jouw merk – en de vertegenwoordiging daarvan in voice design – in dienst staan van de doelgroep en zorgen voor herkenbaarheid en vertrouwen. Maak jouw voice design echter ook weer niet te braaf: val op, en zorg voor een intelligent ontwerp met een menselijke maat. Dan bouw je ook via dit kanaal een band op met jouw doelgroepen.

4. Ook traditionele(re) kanalen worden intelligenter – en spraakgestuurd
Met het stijgende aantal chatbots nestelt Conversational UI – het in webdesign faciliteren van interactie tussen menselijke gebruikers en robots – zich op verschillende platformen: van Facebook Messenger tot website. De volgende ontwikkeling dient zich echter alweer aan: Voice Conversational UI – waarin spraak centraal staat.

Houd hier rekening mee bij het (door)ontwikkelen van je kanaalstrategie: naarmate mensen steeds meer gewend raken aan communiceren met spraakassistenten, verwachten ze in de toekomst ook dat jouw merk ze daarin faciliteert: via een chatbot, website of misschien zelfs op fysieke servicepunten. Door deze verandering in gebruikerservaring wordt het steeds minder belangrijk wat jij als marketeer wil vertellen en steeds belangrijker wat de consument wil horen. Daarmee wordt luisteren naar jouw doelgroepen – en die mogelijkheden bieden spraakgestuurde platformen – ook steeds belangrijker.

5. Meetbaarheid en het bepalen van jouw toonhoogte
Omdat het succes van jouw merk via de slimme speakers wordt bepaald door gebruikerservaringen, is het meten en optimaliseren van deze ervaringen essentieel. Dit is waarschijnlijk ook in 2021 nog een grote uitdaging en daarmee een trendbreuk voor de moderne marketeer die gewend is alles tot in detail te testen, meten en optimaliseren.

Toch gloort er hoop aan de horizon, want ook voor voice marketing zijn er genoeg potentiële KPIs en metrics. Zo zou het – op basis van de opgeslagen spraakgestuurde berichten – in kaart brengen van de customer of service journey en het identificeren van eventuele knelpunten geen probleem moeten zijn. Ook gebruikersstatistieken zoals lengte van audiosessies en frequentie van gebruik zouden tegen die tijd voor merken beschikbaar moeten zijn. De statistieken vanuit andere kanalen en eventueel kwalitatief gebruikersonderzoek vormen een prima basis om brand performance ook op dit gebied te meten en communicatie-, marketing- en serviceprogramma’s te optimaliseren.

De komende jaren zullen ook Nederlandse merken kijken naar de mogelijkheden om in te spelen op veranderende mediaconsumptie en de rol van spraakassistenten en slimme speakers daarin. Slimme(re) merken leggen daarvoor echter nu al de basis, onder meer door hun kanaal- en search strategie futureproof te maken. Pioniers zullen echter durven experimenteren en zetten – zodra de eerste slimme speakers in Nederland beschikbaar zijn – deze innovatie in om hun doelgroepen te bereiken en bedienen.

Please update your browser.

This website requires Chrome, Firefox, Safari or Internet Explorer 9+