De weg naar de boardroom is beslagen met doelstellingen. Vaak heb je als marketing- of communicatiespecialist specifieke doelstellingen voor je afdeling en je campagnes, maar het allerbelangrijkste is dat je grip krijgt op de bedrijfsdoelstellingen. Door deze om te zetten naar marketing- en communicatiedoelstellingen zorg je ervoor dat alles uitgelijnd is. Maar hoe doe je dat als verschillende campagnes door verschillende bureaus worden uitgevoerd of als je merkt dat de strategie van een campagne wel goede resultaten boekt, maar uiteindelijk niets bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen? De oplossing: werk samen met een geïntegreerd bureau.
Een goed begin, is het hele werk
Begin met het creëren van een overkoepelend (marketing)plan waar de bedrijfsdoelstellingen het startpunt zijn. Een duidelijke overkoepelende strategie en planning zijn hierbij de sleutel tot succes. Het geeft je ook een duidelijke leidraad bij het zoeken naar een bureau dat jou helpt deze doelstellingen te bereiken. Daarnaast geeft het je de mogelijkheid om met de CEO en CFO overeen te komen hoe en waar jij een bijdrage levert aan het overkoepelende bedrijfsresultaat. Nu je gemakkelijk de resultaten van een campagne kunt kwantificeren, kun je direct je budget verdedigen als dat nodig is.
Elke campagne werkt toe naar het ultieme resultaat
Dan is het tijd om te kijken wat voor resultaten en gedragsverandering je wilt behalen om dit vervolgens te vertalen naar concrete campagnes. Voor verschillende doelstellingen zullen verschillende campagnes nodig zijn. Hoewel de campagnes allemaal andere doelstellingen hebben, op andere momenten zullen worden gelanceerd en wellicht een andere middelenmix zullen hebben, is het nog steeds belangrijk dat ze allemaal toewerken naar het ultieme resultaat; namelijk een stukje bijdragen aan je overkoepelende plan en daarmee bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen.
Integratie van expertises
Juist om strategisch sterk te kunnen beginnen is het goed om vanaf de start een geïntegreerd bureau aan te haken. Zij kunnen je sparringpartner zijn, je helpen met het formuleren van de juiste vragen en geven aan of je doelstellingen haalbaar zijn of niet. Omdat een geïntegreerd bureau al in de strategische fase gebruik maakt van expertises zoals creatie, performance marketing, data maar ook PR en communicatie wordt vanaf het startpunt nagedacht over de beste aanpak om de doelstellingen te behalen.
Bureau als sparringpartner
Dit bureau kun je ook meteen inzetten voor het doorvertalen van de strategie naar bepaalde campagnes. Zo word je op strategisch niveau sparringpartners over vraagstukken als: moet je wel willen dat je een bekender merk wordt door daar veel budget tegenaan te gooien als je met goed gerichte marketing performance meer concrete resultaten boekt? Of weten we zeker dat dit de juiste doelgroep is, want data en predictive modelling duiden op een andere doelgroep. Dat zijn interessante gedachtegangen.
Een geïntegreerd bureau is ook je go-to voor het uitvoeren van de campagnes. Daarmee verlies je geen tijd, ontstaat er geen ruis en ben je verzekerd dat er met een strategische blik wordt gekeken naar alle initiatieven en campagnes.
Olivia Heerenveen, Integrated Marketing Strategist bij Edelman Amsterdam